Springe direkt zu :

Menü schließen

Brotkrümelnavigation:

Hauptinhalt:

Aktuelles

Einreichung Ars Docendi 2020

Name des Projekts:  Lesson Study – Kollaborative Unterrichtsentwicklung und Lernforschung

Einreicher/innen:     HS-Prof. Mag. Dr. Claudia Mewald für das Lesson Study@PH NÖ Team

                           HS-Prof. Mag. Dr. Hubert Gruber
                           Prof. Mag. Elisabeth Mürwald-Scheifinger
                           Prof. Mag. Dr. Martina Neumüller-Reuscher
                           HS-Prof. Mag. Dr. Monika Prenner
                           Prof. Mag. Lisa Wistermayer

 

Literatur

Altrichter, H., Posch, P., & Spann, H. (2018). Lehrerinnen und Lehrer erforschen ihren Unterricht (5., grundlegend überarbeitete Auflage Ausg.). Bad Heilbrunn: Klinkhardt.

BIFIE (Hrsg.) (2014) Bildungsstandards Englisch 8. Unterrichtsvideos und Begleitmaterialien. BIFIE: Salzburg

Biswanger, K. (2019). Using Teacher Development and Lesson Study to produce professional assessment scales and teaching material for CLIL in Austrian primary schools. Unpublished report. Baden: University College of Teacher Education in Lower Austria.

Eckert, K., & Prenner, M. (2019) Die Eye-Tracking Brille als Forschungsinstrument in einer Lesson Study. R&E Source. Baden: Pädagogische Hochschule Niederösterreich. Verfügbar unter: journal.ph-noe.ac.at/index.php/resource/article/view/688

Gruber, H. (2019a) Lesson Study with music: a new way to expand the dialogic space of learning and teaching. In International Journal for Lesson and Learning Studies. Manuscript Type: Theorectical Resources for Lesson and Learning Studies. Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. doi.org/10.1108/IJLLS-03-2019-0019 (Publication date: 19 July 2019), Verfügbar unter: www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/IJLLS-03-2019-0019/full/pdf

Gruber, H. (2019b) Lesson Study im Schulpraxis-Modell des Studienschwerpunkts „Kulturpädagogik“ In:  Mewald, C. & Rauscher, E. (Hrsg.) Lesson Study: Das Handbuch für kollaborative Unterrichtsentwicklung und Lernforschung (Pädagogik für Niederösterreich). Innsbruck: Studienverlag, S. 213-222.

Johnson, D. W., & Johnson, R. T. (2009). An educational psychology success story: social interdependence theory and cooperative learning. Educational Researcher, 38, 365-379.

Koschmieder, C., Wistermayer, L., Höflich, S., & Prieler, T. (2019). Focus Praxis. Ein längsschnittliches Konzept zur Erforschung der Schulpraxis. R&E Source. Baden: Pädagogische Hochschule Niederösterreich. Verfügbar unter:  journal.ph-noe.ac.at/index.php/resource/article/view/696

Kreiderits-Farkas, A. (2019) Improving Singing Through Lesson Study. Res. Proceedings IUC KRE, S. 1-26.

Marton, F. (2015). Necessary Conditions of Learning. New York: Routledge.

Marton, F., & Booth, S. (1997). Learning and Awareness. New York: Routledge.

Marton, F., & Tsui, A. B. (2004). Classroom discourse and the space of learning. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.

Merriam, S. B., & Tsidell, E. J. (2016). Qualitative Research: A Guide to Design and Implementation (4 ed.). San Francisco: John Wiley & Sons.

Mewald, C. (2016). Process Writing and Peer Assessment in Teacher Education. In D. Tsagari (Hrsg.), Classroom-based Assessment in L2 Contexts (S. 229-253). Cambridge Scholars Publishing.

Mewald, C. (2018). Framing a Methodology for Intercomprehension. R&E Source, Open Online Journal for Education and Research, International Week 2018. Verfügbar unter:  journal.ph-noe.ac.at/index.php/resource/article/view/589

Mewald, C. (2019). Lesson Study – Definitionen und Grundlagen. In C. Mewald, & E. Rauscher (Hrsg.), Lesson Study: Das Handbuch für kollaborative Unterrichtsentwicklung und Lernforschung (S. 19-31). Innsbruck: StudienVerlag.

Mewald, C. (2020). Die Rollen von Wissenspartnern in der Lesson Study. In A. Habicher, T. Kosler, C. Lechner, C. Oberhauser, A. Oberrauch, M. Tursky-Philadelphy, F. Rauch, A. Schuster (Eds.), Tagungsband zur VII. CARN D.A.CH-Tagung (S. 281-295). Wien: Praesens.

Mewald, C., & Rauscher, E.  (Hrsg.) (2019) Lesson Study: Das Handbuch für kollaborative Unterrichtsentwicklung und Lernforschung. Innsbruck: StudienVerlag.

Mewald, C., & Wallner, S. (2018). PALM, eine interaktive Webseite für das Erlernen von acht Sprachen. R&E Source. Baden: Pädagogische Hochschule Niederösterreich. Verfügbar unter: journal.ph-noe.ac.at/index.php/resource/article/view/495

Neumüller-Reuscher, M. & Buchner, J. (2019) Parkouring im Bewegungs- und Sportunterricht der Sekundarstufe 1. In:  Mewald, C. & Rauscher, E. (Hrsg.) Lesson Study: Das Handbuch für kollaborative Unterrichtsentwicklung und Lernforschung (Pädagogik für Niederösterreich). Innsbruck: Studienverlag, S. 161-174.

Schratz, M., Paseka, A., & Schrittesser, I. (2011). Pädagogische Professionalität: quer denken – umdenken – neu denken. Impulse für next practice im Lehrerberuf. Wien: facultas.

Schratz, M., Schrittesser, I., Forthuber, P., Pahr, G., Paseka, A., & Seel, A. (2008). Domänen der Lehrer/innen/professionalität: Rahmen einer kompetenzorientierten Lehrer/innen/bildung. In C. Kraler, & M. Schratz (Hrsg.), Wissen erwerben, Kompetenzen entwickeln. (S. 123-138). Münster: Waxmann.

Takahashi, A. (2013). The Role of the Knowledgeable Other in Lesson Study. Mathematics Teacher Education and Development, 1-16. Verfügbar unter: files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1046714.pdf

Weinert, F. E. (2001). Leistungsmessungen in Schulen. Weinheim: Beltz Verlag.

Offene Forschungsstunden an der Praxisvolksschule der PH NÖ

Lernen mit Wissenspartnern ist ein neues, standortspezifisches Format zur Fortbildung an der PH NÖ. Lehrkräfte wählen Schwerpunkte für ihre Fortbildung selbst und können das Lernen ihrer Schülerinnen und Schüler in den Fächern Deutsch, Englisch, Mathematik, Musik und Bildnerische Erziehung gezielt im Rahmen einer Lesson Study direkt an ihren Schulen professionell entwickeln. Unterstützung bekommen sie dabei von Wissenspartnern, mit denen sie gemeinsam den Unterricht planen, beobachten und professionell weiterentwickeln.

Die Kollaboration mit Wissenspartnern, die durch die PH NÖ vermittelt werden, kann jederzeit beginnen und auch in bestehende oder neue SQA Projekte der Schulen eingebaut werden.

Ein Einstieg ist jederzeit möglich.

Konkrete Informationen zum Lernen mit Wissenspartnern bekommen Schulen und Lehrkräfte bei Elisabeth Mürwald-Scheifinger

LINK

Open research lessons in continuous professional development

Teachers interested in Lesson Study were invited to experience two open research lessons at the practice school of the University College of Teacher Education in Lower Austria. A vivid exchange of ideas on the pupils’ learning during the competence-oriented units “The Mixed-up Chameleon” and “Das Elfchen” followed a practical and theoretical discussion of the lessons guided by the teachers, who had taught the research lessons and knowledgeable others. The participants of the in-service training thus received an introduction to Lesson Study and were given the opportunity to establish teams and to sign up for the programme.

Lesson Study and teacher learning through their collaboration with knowledge others is a new, on-site format for continuing professional development in Lower Austria. Teachers choose areas of interest for their schools and classes, and with the support of Lesson Study facilitators they can collaborate in developing their pupils’ learning in the subjects of German, English, mathematics, music and arts education directly at their schools. They receive support from knowledge others with whom they plan, observe, analyse and professionally develop their lessons and their pupils’ learning.

Teachers’ collaboration with knowledge others, who are mediated by the University College of Teacher Education in Lower Austria, can start at any time during the academic year and can also be integrated into existing or new school quality assurance projects of their schools.

WALS Homepage