Students qualify in the field of digital teaching and learning and the design of digital learning spaces. From the perspective of the leading media transformation, teaching and learning are fundamentally changing. The objective of the orientation “Digitality” is to identify the social upheavals caused by digitalisation, to deal with them theoretically, and to transfer them into teaching practice.
The content of the programme focuses on the aspects of education with digital media, education via digital media, education despite digital media, and education controlled by digital media.
Accordingly, the technological perspective, the socio-cultural perspective, and the application-related perspective of education in a digitally networked world are equally taken into account in the content as well as in the tasks.
Short title | ECTS-AP / Subject | SSemester | EElective | Orientation | Supra-subject and transversal skills | Focus | Category | Year of study | Langtitel | Inhalt Aufbau | Lernergebnisse | Aim |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Short title | ECTS-AP | S | W | Orientation | Supra-subject and transversal skills | Focus | Category | Year of study | Langtitel | Inhalt Aufbau | Lernergebnisse | Aim |
Children learn digitally | 5 Media and informational education |
1 | N | Digitality |
|
Scientific discipline / subject didactics | 1 | Teaching and learning with digital media, the design of digital learning spaces |
|
Die Absolventinnen und Absolventen …
|
Die Studierenden qualifizieren sich im Feld des digitalen Lehrens und Lernens und der Gestaltung digitaler Lernräume. Unter dem Blickwinkel der Leitmedientransformation ändert sich Lehren und Lernen grundlegend. Das Identifizieren der gesellschaftlichen Umwälzungen durch die Digitalisierung, die theoretische Auseinandersetzung damit und der Transfer in die Unterrichtspraxis sind die Zielsetzungen dieser Lehrveranstaltung. Dazu gehören u.a. die Planung, Vorbereitung, Gestaltung und Evaluierung des Unterrichts mit digitalen Medien. |
|
Children find learning paths in the digital space | 8 | N | Digitality |
|
Learning coaching | Focus | 4 | The effective use of digital media in learning coaching |
|
Die Absolventinnen und Absolventen …
|
Für die Aufgaben des Lerncoachings stellen digitale Medien eine bedeutsame Ressource dar. Nahe an der Lebenswelt der Schüler/innen erlaubt ihr Einsatz sowohl ein besseres Verständnis der Bedürfnisse der Lernenden als auch eine individuelle Planung und Dokumentation von Lernprozessen. Dies erfordert die Kompetenz, digitale Diagnostikprogramme und evidenzbasiertes Fördermaterial kritisch auszuwählen, effizient einzusetzen und bedarfsbezogen zusammenzustellen und zu adaptieren. |
|
Children learn languages digitally | 8 | N | Digitality |
|
Language education / MSP | Focus | 4 | Digital learning resources for language education |
|
Die Absolventinnen und Absolventen …
|
Lehrpersonen werden dazu befähigt, sprachliche Bildung (auch) digital zu ermöglichen, indem sie verschiedenste digitale Medien im Sprachenunterricht effektiv einsetzen und digitale Ressourcen nutzen, um die kommunikative Sprachkompetenz der Lernenden zu erhöhen. Sie sorgen hierbei für effizient gestaltete digitale Lernumgebungen. |
|
Children learn programming | 5 Media and informational education |
10 | N | Digitality |
|
Scientific discipline / subject didactics | 5 | Informatics education and media education |
|
Die Absolventinnen und Absolventen …
|
Bildung über digitale Medien, Bildung trotz digitaler Medien und Bildung gesteuert durch digitale Medien sind die Themenfelder dieser Lehrveranstaltung. Dementsprechend werden bei den Inhalten und Aufgabenstellungen sowohl die technologische Perspektive, die gesellschaftlich-kulturelle Perspektive wie auch die anwendungsbezogene Perspektive der Bildung in einer digital vernetzten Welt berücksichtigt. |