The introductory study phase (STEOP) serves as an orientation in the field of study and occupation as well as a reflection on the choice of study. By addressing essential aspects and requirements of the study programme and the profession as well as by promoting the basic skills of the students, the aim is to lay the foundation for the degree programme and provide an overview of the essential content.
The positive completion of all courses of the STEOP entitles the student to complete the other courses of the study programme.
The aim is to initiate a multi-perspective view of learning in different institutions and thus to develop occupation-specific basic skills. Individual activities are designed to promote theory-based and critical reflection from a propaedeutic scientific point of view. In addition, it is important to impart subject-specific scientific fundamentals and to form the prerequisites for understanding mathematical correlations and the language acquisition process in primary education. In addition, students consolidate basic educational linguistic skills related to the professional field and cultural as well as scientific expressiveness.
Short title | ECTS-AP / Subject | SSemester | EElective | Orientation | Supra-subject and transversal skills | Focus | Category | Year of study | Langtitel | Inhalt Aufbau | Lernergebnisse | Aim |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Short title | ECTS-AP | S | W | Orientation | Supra-subject and transversal skills | Focus | Category | Year of study | Langtitel | Inhalt Aufbau | Lernergebnisse | Aim |
Children need perspective | 2 Educational sciences |
1 | N | introductory and orientation period (STEOP) |
|
Fundamentals of educational science | 1 | Pedagogical propaedeutics |
|
Die Absolventinnen und Absolventen …
|
Die Orientierung im Studien- und Berufsfeld, die Reflexion der Studienwahl, die Auseinandersetzung mit wesentlichen Aspekten und Anforderungen des Studiums und des Berufes stehen im Fokus dieser Lehrveranstaltung. Der Begriff Lernen in unterschiedlichen Institutionen der Gesellschaft wird ebenso diskutiert wie aktuelle wissenschaftstheoretische Positionen. Hierbei liegt der Schwerpunkt auf den Themenbereichen Zukunft der Schule, Gesellschaft und Fehlerkultur. |
|
Children want to learn | 3 Educational sciences |
1 | N | introductory and orientation period (STEOP) |
|
Fundamentals of educational science | 1 | Becoming a teacher – being a teacher Guiding learning – growing and becoming |
|
Die Absolventinnen und Absolventen …
|
Lernen in verschiedenen sozialen Institutionen und Bildungseinrichtungen wird aus mehreren Perspektiven betrachtet, um eine Grundlage für berufsspezifische Basiskompetenzen mit Blick auf die Lehrerrolle in Lern-/Lehrsituationen zu schaffen. Durch individuelle Aktivitäten wird die theoriegeleitete und kritische Reflexion unter wissenschaftspropädeutischen Gesichtspunkten gefördert. |
|
Children demand basic knowledge about language | 2 German |
1 | N | introductory and orientation period (STEOP) |
|
Scientific discipline | 1 | Fundamentals of the scientific discipline German (linguistics) |
|
Die Absolventinnen und Absolventen …
|
Fachwissenschaftliche Grundlagen für das Fach Deutsch sind der Gegenstand dieser Lehrveranstaltung. Im Fokus steht die Vermittlung von Basiswissen zur germanistischen Sprachwissenschaft. |
|
Children demand basic mathematical knowledge | 3 Mathematics |
1 | N | introductory and orientation period (STEOP) |
|
Scientific discipline | 1 | Scientific fundamentals of mathematics |
|
Die Absolventinnen und Absolventen …
|
Die Vermittlung fachwissenschaftlicher Grundlagen, welche die Basis für die Primarstufendidaktik im Fach Mathematik bilden, ist das Ziel dieser Lehrveranstaltung. Dazu entwickeln und festigen die Studierenden ihr Grundlagenwissen sowie ihre mathematischen Fähigkeiten und Fertigkeiten mit Schwerpunkt auf relevanten mathematischen Inhalten der Grundschule und Sekundarstufe 1. |