The introductory study phase (STEOP) serves as an orientation in the field of study and occupation as well as a reflection on the choice of study. By addressing essential aspects and requirements of the study programme and the profession as well as by promoting the basic skills of the students, the aim is to lay the foundation for the degree programme and provide an overview of the essential content.
The positive completion of all courses of the STEOP entitles the student to complete the other courses of the study programme.
The aim is to initiate a multi-perspective view of learning in different institutions and thus to develop occupation-specific basic skills. Individual activities are designed to promote theory-based and critical reflection from a propaedeutic scientific point of view. In addition, it is important to impart subject-specific scientific fundamentals and to form the prerequisites for understanding mathematical correlations and the language acquisition process in primary education. In addition, students consolidate basic educational linguistic skills related to the professional field and cultural as well as scientific expressiveness.
Short title | ECTS-AP | SSemester | EElective | Orientation | Supra-subject and transversal skills | Focus | Category | Year of study | Langtitel | Inhalt Aufbau | Lernergebnisse | Aim | Subjects |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Short title | ECTS-AP | S | W | Orientation | Supra-subject and transversal skills | Focus | Category | Year of study | Langtitel | Inhalt Aufbau | Lernergebnisse | Aim | Subjects |
Children need researching teachers |
5 | 1 | N | introductory and orientation period (STEOP) |
|
STEOP | 1 | Basics of scientific work |
|
Die Absolventinnen und Absolventen …
|
Die Orientierung im Studien- und Berufsfeld, die Reflexion der Studienwahl, die Auseinandersetzung mit wesentlichen Aspekten und Anforderungen des Studiums und des Berufes stehen im Fokus dieser Lehrveranstaltung. Der Begriff Lernen in unterschiedlichen Institutionen der Gesellschaft wird ebenso diskutiert wie aktuelle wissenschaftstheoretische Positionen. Hierbei liegt der Schwerpunkt auf den Themenbereichen Zukunft der Schule, Gesellschaft und Fehlerkultur. |
Educational sciences |
|
Children grow linguistically |
5 | 1 | N | introductory and orientation period (STEOP) |
|
Scientific discipline | 1 | Analysing, using and teaching standard and educational language structures in German |
|
Die Absolventinnen und Absolventen …
|
Die Vorlesung behandelt die linguistische Analyse, den kommunikativ adäquaten Gebrauch und die schulische Vermittlung standard- und bildungssprachlicher Strukturen des Deutschen. Die Studierenden lernen kommunikative, linguistische und argumentative Standards für das wissenschaftliche Schreiben und das schulische Unterrichten kennen und reflektieren Sprachenvielfalt und Sprachwandel. Sie erwerben die Kompetenz, im Horizont einer vielsprachigen und heterogenen Gesellschaft Sprachvorbild und sprachkompetente Begleiter*innen für ihre Schüler*innen zu sein. |
German |