In the subject “Media and informatics education”, education is dealt with from a technological, social-cultural, and application-related perspective. A comprehensive approach should ensure that students are equipped to teach children to use digital systems in a self-determined manner. Students should gain the skills to teach children about the interactions of the individual and society under the conditions of digitality so that they can recognise their possibilities of influence and get to know how to use them.
Short title | ECTS-AP / Subject | SSemester | EElective | Orientation | Supra-subject and transversal skills | Focus | Category | Year of study | Langtitel | Inhalt Aufbau | Lernergebnisse | Aim |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Short title | ECTS-AP | S | W | Orientation | Supra-subject and transversal skills | Focus | Category | Year of study | Langtitel | Inhalt Aufbau | Lernergebnisse | Aim |
Children learn digitally | 5 Media and informational education |
1 | N | Digitality |
|
Scientific discipline / subject didactics | 1 | Teaching and learning with digital media, the design of digital learning spaces |
|
Die Absolventinnen und Absolventen …
|
Die Studierenden qualifizieren sich im Feld des digitalen Lehrens und Lernens und der Gestaltung digitaler Lernräume. Unter dem Blickwinkel der Leitmedientransformation ändert sich Lehren und Lernen grundlegend. Das Identifizieren der gesellschaftlichen Umwälzungen durch die Digitalisierung, die theoretische Auseinandersetzung damit und der Transfer in die Unterrichtspraxis sind die Zielsetzungen dieser Lehrveranstaltung. Dazu gehören u.a. die Planung, Vorbereitung, Gestaltung und Evaluierung des Unterrichts mit digitalen Medien. |
|
Children learn programming | 5 Media and informational education |
10 | N | Digitality |
|
Scientific discipline / subject didactics | 5 | Informatics education and media education |
|
Die Absolventinnen und Absolventen …
|
Bildung über digitale Medien, Bildung trotz digitaler Medien und Bildung gesteuert durch digitale Medien sind die Themenfelder dieser Lehrveranstaltung. Dementsprechend werden bei den Inhalten und Aufgabenstellungen sowohl die technologische Perspektive, die gesellschaftlich-kulturelle Perspektive wie auch die anwendungsbezogene Perspektive der Bildung in einer digital vernetzten Welt berücksichtigt. |