The subject of physical activity and sport is intended to promote the personal development of pupils with regard to their physical, motor, social, affective, motivational, and cognitive development and to enable them to participate in traditional and current physical activity and sport culture.
The six areas of experience and learning anchored in the curriculum – motor foundations, play, performance, perception and design, healthy living, experience and risk – are intended to ensure the development of movement and sport-related action skills and sustainable health education.
The aim of movement and physical education at the primary level is to build up a comprehensive repertoire of motor memory, a movement-oriented play education, and joy of playing as well as the development of a positive self-concept through individual willingness to perform.
Skill-oriented movement and physical education offer pupils the opportunity to develop movement-related expressive and creative skills, to develop healthy movement habits, and to test their own abilities and limits in order to be able to correctly assess risks.
Short title | ECTS-AP / Subject | SSemester | EElective | Orientation | Supra-subject and transversal skills | Focus | Category | Year of study | Langtitel | Inhalt Aufbau | Lernergebnisse | Aim |
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Short title | ECTS-AP | S | W | Orientation | Supra-subject and transversal skills | Focus | Category | Year of study | Langtitel | Inhalt Aufbau | Lernergebnisse | Aim |
Children experience movement | 4 Movement and sport 1 General studies |
2 | N | Movement |
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Scientific discipline / subject didactics | 1 | Fundamentals of sport pedagogical action |
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Die Absolventinnen und Absolventen …
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Es werden Grundkenntnisse zu anthropologischen, sportmotorischen und sportdidaktischen Bereichen vermittelt. Dabei stehen persönliche Eigenerfahrungen sowie die Verknüpfung von Wissen, Können und Wollen im Vordergrund, um für den professionellen Einsatz in bewegungs- und sportorientierten Handlungsfeldern nutzbar gemacht zu werden. |
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Children perceive movement | 4 Movement and sport 1 General studies |
3 | N | Movement |
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Subject didactics | 2 | Perception-oriented movement actions |
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Die Absolventinnen und Absolventen …
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Die zur Konzeption und Durchführung von bewegungsorientierten Gestaltungsprozessen in unterschiedlichen Umgebungen notwendigen Kenntnisse und Fähigkeiten sind in dieser Lehrveranstaltung zu erwerben. Modelle von Zusammenhängen und Auswirkungen von Bewegung auf die kognitive Leistungsfähigkeit sollen auf eine gelingende Unterrichtsgestaltung vorbereiten. Spielverständnis, Spielfähigkeit und Regelbewusstsein im Handlungsfeld Sportspiele werden entwickelt. Grundlegende Fragestellungen nationaler und globaler Wertesysteme werden anhand konkreter Beispiele (Sachunterricht – sozialwissenschaftliche Kompetenz) analysiert und diskutiert. |
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Children practise sport | 4 Movement and sport 1 General studies |
6 | N | Movement |
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Subject didactics | 3 | School sport as an educational mission |
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Die Absolventinnen und Absolventen …
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Die Vermittlung spezifischer sportmotorischer Fertigkeiten ist das Ziel dieser Lehrveranstaltung. Sie zielt darauf ab, ein vielseitiges Bewegungskönnen zu entfalten und zu festigen. Schulsport als ein wesentliches Erziehungs- und Bildungsziel zu verstehen, soll ebenfalls Intention dieser Lehrveranstaltung sein. Die sportpädagogische Handlungsfähigkeit wird durch spielerische Bewegungshandlungen im Praxisfeld Schule und im Kontext gesundheits- und leistungsfördernder Lernumgebungen im inklusiven Setting gefördert. Der Aufbau einer diversitätsorientierten Genderkompetenz führt zu einem professionellen und reflektierten Umgang in der von heterogenen Lebenswelten geprägten Schule. |