The subject “Living foreign language English” prepares graduates to teach the compulsory exercise (1st /2nd grade) and the compulsory subject (3rd/4th grade) professionally and in accordance with the latest research on foreign language acquisition according to the subject curriculum for the subject “Living foreign language”.
You will be qualified in the module “Children learn the foreign language English” (English as a Foreign Language in Primary Education – Foundations)” to develop foreign language teaching in primary school with the aim of basic linguistic communicative skills. After completing this module, they will be able to provide cognitively stimulating learning opportunities that are relevant to children’s lives and that enable them to build up initial language ability and to cope with very simple language communication that is close to everyday life. They have the necessary linguistic skills to design language learning experiences in a language-correct way, to awaken joy and interest in language learning, and to motivate the use of English as a foreign language.
Graduates are able to use age-appropriate language learning strategies, scaffolding offers, and formative feedback in a targeted manner and on the basis of evidence-based diagnosis and to set impulses for lifelong language learning. The development of intercultural awareness in the context of a globalised, multilingual world provides graduates with the skills to teach intercultural ability to act at school and in society and to promote the development of a positive attitude towards linguistic diversity. These skills can be consolidated in the course “Children discover new worlds across borders – international project work (English in a professional context and language travel)”, which is an elective module.
The linguistic and methodological–didactic skills required for content-integrative foreign language teaching following the principles of Content and Language Integrated Learning (CLIL) are taught in 21 courses, which specify concrete contents and/or learning outcomes to this end.
Short title | ECTS-AP / Subject | SSemester | EElective | Orientation | Supra-subject and transversal skills | Focus | Category | Year of study | Langtitel | Inhalt Aufbau | Lernergebnisse | Aim |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Short title | ECTS-AP | S | W | Orientation | Supra-subject and transversal skills | Focus | Category | Year of study | Langtitel | Inhalt Aufbau | Lernergebnisse | Aim |
Children learn the foreign language English | 5 Living foreign language |
4 | N | Cultural techniques |
|
Scientific discipline / subject didactics | 2 | English as a Foreign Language in Primary Education – Foundations |
|
Die Absolventinnen und Absolventen …
|
Um Schülerinnen und Schüler dazu befähigen können, grundlegende sprachliche kommunikative Kompetenzen in der Lebenden Fremdsprache Englisch zu entwickeln, müssen die Lehrkräfte lebensnahe, kindgerechte und kognitiv anregende Situationen schaffen, die den Aufbau einer Sprachhandlungsfähigkeit von Pre-A1 bis A1 ermöglichen. Dazu müssen sie die erforderlichen sprachlichen Mittel beherrschen, altersgerechte Sprachlernstrategien und methodisch-didaktische Strategien eines freudvollen und inhaltsintegrativen Fremdsprachenunterrichts kennen und diese auf der Basis sprachwissenschaftlicher Grundlagen anwenden können. |
|
Children discover new worlds across borders | 5 Living foreign language |
5 | J | Social peace |
|
Scientific discipline / subject didactics | 3 | International project work: English in a professional context and language travel | • Entwicklung der kommunikativen Kompetenz in der englischen Sprache in Zusammenhang mit aktuellen Themen der Primarstufe |
Die Absolventinnen und Absolventen … |
Über sprachliche und kulturelle Grenzen hinweg erfolgreich zu kommunizieren, ist ein wesentlicher Beitrag zur Förderung von gegenseitigem Verständnis und Toleranz. Effektive internationale Kommunikation entspricht den Bedürfnissen einer vielsprachigen und multikulturellen Bildungswelt im vereinten Europa. Das Wahlfach Englisch bietet Studierenden die Möglichkeit, im Zuge einer Sprachreise, die Absolvierung eines Sprachkurses oder durch internationale Projektarbeit sprachliche, soziale und interpersonelle Kompetenzen durch den Aufenthalt in einem englischsprachigen Land zu entwickeln. Sie vertiefen ihre Kenntnisse des Englischen als internationale Sprache im professionellen Kontext und können mit Lehrkräften anderer Sprachen und Kulturen professionell kommunizieren und interagieren. |
|
Children shape school through their diversity | 2 Mathematics 1 Fine arts education 1 Music education 1 Living foreign language |
9 | N | Diversity |
|
Scientific discipline / subject didactics | 5 | Learning in the horizon of school in the 21st century |
|
Die Absolventinnen und Absolventen …
|
Bildungsinstitutionen sind gesellschaftlichen Bedingungen entsprechend und aufgrund der Ergebnisse pädagogischer Forschung im organisatorischen wie auch im fachdidaktischen Bereich einem stetigen Wandel unterworfen. Die Studierenden gewinnen Einblicke in organisatorische und strukturelle Aspekte von Profilen für inklusive Schul- und Unterrichtsentwicklung. Darüber hinaus liegt der Fokus auf unterschiedlichen didaktischen Konzepten für eine Vielfalt spezifischer pädagogischer Bedarfe unter dem Aspekt der Gestaltung inklusiver Lehr-Lernumgebungen. |