Students are guided in writing a Master’s thesis on a topic related to their professional field. They select a research approach – empirical, mixed-methods, or non-empirical – on the basis of which they plan and conduct their own research- and theory-based study. In addition to further consolidating subject-specific knowledge, they acquire theoretically and methodologically sound skills in educational science, subject didactics, and interdisciplinary problems and issues by writing the Master’s thesis. Students are prepared for the presentation of their results in the defence.
Short title | ECTS-AP | SSemester | EElective | Orientation | Supra-subject and transversal skills | Focus | Category | Year of study | Langtitel | Inhalt Aufbau | Lernergebnisse | Aim | Subjects |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Short title | ECTS-AP | S | W | Orientation | Supra-subject and transversal skills | Focus | Category | Year of study | Langtitel | Inhalt Aufbau | Lernergebnisse | Aim | Subjects |
Children benefit from research | 5 | 9 | N | Supervision of the Master’s thesis |
|
Fundamentals of educational science | 5 | Master’s thesis research workshop |
|
Die Absolventinnen und Absolventen …
|
In einem ersten allgemeinen Teil der Vorlesung werden allgemeine methodologische Grundsatzfragen gestellt, die verschiedenen Zugangsweisen empirischer und nicht-empirischer Forschung differenziert und methodenübergreifende Grundsätze wie der informed consent, die forschungsethisch reflektierte Antizipation und Minimierung von Schadensrisiken, die Wahrung von Forschungsintegrität und die Vermeidung von Interessenkonflikten vorgestellt. |
Educational sciences |
|
Serve children with applied research | 4 | 10 | N | Supervision of the Master’s thesis |
|
Fundamentals of educational science | 5 | Supervision of the Master’s thesis |
|
Die Absolventinnen und Absolventen …
|
Dieses Modul begleitet die Studierenden beim Verfassen einer Masterarbeit zu einer berufsfeldbezogenen bildungswissenschaftlichen oder fachdidaktischen Fragestellung. Nach Bewilligung des Exposés werden in Schreib- und Forschungswerkstatt die Masterarbeit in ihrer Struktur und das Forschungsvorhaben in seinem Design diskutiert, der wissenschaftliche Erwartungshorizont für weitere Arbeitsschritte und Textpassagen der Masterarbeit wird skizziert und das lernseitige Entwickeln eigenständiger Ansätze zur Umsetzung des Projekts sowie zu dessen Verteidigung im Rahmen der Defensio wird angeregt. |
Educational sciences |