Springe direkt zu :

Menü schließen

Brotkrümelnavigation:

Hauptinhalt:

HS-Prof. Mag. Dr. Claudia Mewald

Lehrende, Vorsitzende der Arbeitseinheit Englisch im Verbund Nord-Ost

E-Mail: claudia.mewald(at)ph-noe.ac.at
Telefon: +2252 88570 148
Mobiltelefon: +43 676 347 8525
Sprechstunde: nach Vereinbarung

Department 3 - Fächer
Mühlgasse 67
2500 Baden bei Wien

Hochschullehrende, Englisch, Masterlehrgang Mentoring, Lesson Study

Biografie

Claudia Mewald ist seit 1995 in der Aus- und Weiterbildung von Lehrkräften der Primarstufe und Sekundarstufe an der Pädagogischen Hochschule Niederösterreich im Fachbereich Englisch und Mehrsprachigkeit tätig.  Zwischen 1981 und 1997 unterrichtete sie Englisch, Deutsch als Fremdsprache, Geschichte und Politische Bildung sowie Bildnerische Erziehung. Ihre universitäre Ausbildung erhielt sie an der University of East Anglia (UK). Ihr Forschungsinteresse umfasst kommunikativen und inhaltsintegrativen Sprachunterricht, Autonomes Lernen mit konventionellen und digitalen Medien, Lehr- und Lernstile, Leistungsbeurteilung, Portfolioarbeit und Lesson Study. Sie ist Vorstandsmitglied von WALS.

Claudia Mewald teaches English as a Foreign Language Methodology at the University College of Teacher Education in Baden, Lower Austria. Before, she taught English, History and Arts at primary, special needs and secondary schools. Her research interests are testing & assessment, learner autonomy, CLIL, competency-based language education and multilingualism. She is council member of WALS and implements Lesson Study in teacher education on a regular basis.

Aus- und Weiterbildung

1966 – 1970

Oskar Helmer Primary School Oberwaltersdorf, Austria

1970 – 1978

Academic Secondary School, Baden, Austria

06.06.1978

A-levels

1978 – 1981

College of Teacher Education in Baden, Austria

Dissertations:

HUMAN SCIENCES

Tutor: Prof. Dr. Friedrich Haiker

Title: Die frühkindliche Deprivation und was der Hauptschullehrer über ihre möglichen Folgen wissen sollte (Deprivation in early childhood and its impact on 10-14 year-olds)

ENGLISH

Tutor: Prof. Dr. Rudolf Schier

Title: The Industrial Revolution in English Literature

23.06.1981

Teaching degree in Education for General Secondary Schools: English, History, Religious Education                           

Teaching degree in Education for Polytechnic Schools: English, Social Sciences and Economics, Religious Education

School of Professional Development in Baden, Austria

30.11.1992

Teaching degree in Education for General Secondary Schools: Arts

College of Teacher Education in Baden, Austria

07. 06. 1995

Degree for Teaching Practice Mentors

1997-2004

University of East Anglia, Norwich, UK

20.10.1998

Postgraduate Diploma in Education and Professional Development

08.07.1999

Master of Arts in Education and Professional Development for Teachers of English as a Foreign Language

2004

Doctor of Philosophy

23.08.2014

Cambridge English Teacher Certificate: Teaching Primary Learners Communicatively

13.04.2015

Goethe Institut: Zertifikat „Deutsch als Zweitsprache in der Grundschule“

Titel der Masterthese/Diplomarbeit(en)

Dissertation: University of East Anglia, UK

Teaching Styles and Learning Styles in Teacher Education – Reflections and Analysis

PhD Thesis: University of East Anglia, UK

Paradise lost and found: a case study of content based foreign language education in Lower Austria

Beruflicher Werdegang

1981 - 1982

Teacher at the Academic Secondary School in Neunkirchen, Austria

1982 - 1995                 

Teacher at the General Secondary School in Teesdorf, Austria

1983 – 1989

Teacher in the pilot “English at primary level” at the Primary and Special Needs School in Teesdorf,  Austria

1995 - 1999                 

Teacher at the Practice School and the College of Education in Baden, Austria

since 1999

Full time lecturer at the College of Education in Baden; now University College of Teacher Education Lower Austria

since 1985
Teacher development courses in Austria, Germany, Italy, UK.                                                       
since 2008                  
Guest lecturer at Alpen-Adria Universität Klagenfurt- Wien – Graz (MA Language Testing and Teaching, ProFil, MA Mentoring)

since 2010                  
Supervision of MA theses for the Fachhochschule Eisenstadt

since 2015                  
External evaluator for PhD candidates at the University of East Anglia

since 2017                  
Course tutor at the University of Vienna

Tätigkeiten außerhalb der PH NÖ

EDITOR

International Journal for Lesson and Learning Studies

Educational Action Research, Routledge

Open Online Journal for Research and Education

COUNCIL MEMBER WALS (World Association of Lesson Studies)

Forschungsschwerpunkte

Language learning and teaching (first, additional, multilingualism)

Foreign Language Teacher Education

Foreign Language Testing and Assessment

Portfolio Assessment

Formative Assessment

CLIL (Content and Language Integrated Leaning)

Language development and metacognition in plurilingual settings

Publikationen

Mewald, C. (2018) Mehrsprachigkeit als Bildungschance. In: Horváth, B.N. (ed.) ACTA SZEKSZARDIENSIUM. Publicationes Scientificae Universitatis Quinqueecclesiensis. Szekszárd: Faculty of Cultural Sciences, Education and Regional Development, University of Pécs. Pp. 165-183.
Mewald, C., Allan, D. & Kulmhofer, A. (2018) The development of the Austrian Educational Standards Test for English Listening at Grade 8. In: Sigott, G. (ed.) Language Testing in Austria. Taking Stock. / Sprachtesten in Österreich. Eine Bestandsaufnahme.  Frankfurt am Main: Peter Lang. Pp. 65-84.
Mewald, C. (2018) The development of the Austrian Educational Standards Test for English Speaking at Grade 8. In: Sigott, G. (ed.) Language Testing in Austria. Taking Stock. / Sprachtesten in Österreich. Eine Bestandsaufnahme.  Frankfurt am Main: Peter Lang. Pp. 109-128.
Mewald, C. (2018) The washback of standardised testing in the subject English at lower secondary level. In: Sigott, G. (ed.) Language Testing in Austria. Taking Stock. / Sprachtesten in Österreich. Eine Bestandsaufnahme.  Frankfurt am Main: Peter Lang. Pp. 445-464.
Mewald, C., & Wallner, S. (2018). Digitalised materials for young foreign language learners on the interactive website PALM. In Bouckaert, M., Konings, M., & van Winkelhof, M. (eds.), Meaning-focused materials for language learning. Newcastle-upon-Tyne: Cambridge Scholars. Pp. 189-204.
Mewald, C. (2018) Die Auswirkungen von standardisierten Testverfahren auf den Unterricht und das Lernen im Fach Englisch auf der Sekundarstufe I. R&E-SOURCE, Grundkompetenzen und Bildungsstandards in Theorie und Praxis. Available at: https://journal.ph-noe.ac.at/index.php/resource/issue/view/24
Mewald, C. & Wallner, S. (2018) PALM, eine interaktive Webseite für das Erlernen von acht Sprachen. R&E-SOURCE, Grundkompetenzen und Bildungsstandards in Theorie und Praxis. Available at: https://journal.ph-noe.ac.at/index.php/resource/issue/view/24
Mewald, C. (2018) Framing a Methodology for Intercomprehension. R&E-SOURCE , INTERNATIONAL WEEK 2018 - ERASMUS+ PROJECT PALM /PALM Symposium. Available at: https://journal.ph-noe.ac.at/index.php/resource/article/view/589
Mewald, C. (2018) Portfolios: Werkzeuge zur (Selbst) Einschätzung des Spracherwerbs und zum (Selbst-)Gestalten von Lernprozessen. In:  Hölscher, P. (ed.) Lernen statt Lehren: So gelingt Deutsch lernen! Lehr-und Lernstrategien für einen effektiven, handlungsorientierten Spracherwerb in Kita und Grundschule. Braunschweig: Westermann. Pp. 220-235.
Mewald, C. & Wallner, S. (2017) PALM - Eine Projektbeschreibung. In: Christiane Dalton-Puffer, Klaus-Börge Boeckmann & Barbara Hinger (Hrsg.) 2017. ÖGSD Tagungsberichte Vol. 2.1.: Symposium Sprachlehr/lernforschung in Österreich. 10 Jahre ÖGSD. 19. Mai 2017, Universität Wien, (170 Seiten). Graz: ÖGSD. Pp. 162 – 165.
Mewald, C. & Wallner, S. (2017) PALM - Eine Projektbeschreibung. In: Christiane Dalton-Puffer, Klaus-Börge Boeckmann & Barbara Hinger (Hrsg.) 2017. ÖGSD Tagungsberichte Vol. 2.2. Posterband Symposium Sprachlehr/lernforschung in Österreich. 10 Jahre ÖGSD. 19. Mai 2017, Universität Wien. Graz: ÖGSD. Pp.13-14.
Mewald, C. (2017) Give me 5 and make me feel ALIVE! Five principles in foreign language education with young learners. In Capperucci, D. & Guerin E. (Eds.) (2017). Innovative practices for current & future English language teachers in Primary Education: Activities and methodologies. Pisa: ETS.
Csida, S. &  Mewald, C. (2016),"PrimarWebQuest in foreign language education", International Journal for Lesson and Learning Studies, Vol. 5 Iss 1 pp. 45 – 59. Permanent link to this document: http://dx.doi.org/10.1108/IJLLS-09-2015-0029
Mewald, C. (2016) Process writing and peer assessment in teacher education. In: Tsagari, D. (ed.) Classroom-based Assessment in L2 Contexts. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Press. Pp. 229-253.
Mewald, C. (2016) Planning for teaching and learning in EFL: Effects of standardisation and standardised testing on the learning and teaching of EFL at lower secondary level. R&E-SOURCE journal.ph-noe.ac.at Open Online Journal for Research and Education. Iss 5. Available at: http://journal.ph-noe.ac.at/index.php/resource/article/view/298/323
Wallner, S. & Mewald, C. (2016) Personalized Lexical Recording, Recycling, Retention and Recall for Lower Secondary Learners. TEYLT Worldwide, Issue 1,  pp. 60-63.
Mewald, C. (2015) Lexical Range of Learners in Bilingual Schools in Lower Austria. In: Global Education Review, Vol. 2, Nr. 2. Available at: http://ger.mercy.edu/index.php/ger/article/view/107/122
Mewald, C. & Wallner, S. (2015) Assessing young foreign language learners. When assessment serves learning. R&E-SOURCE journal.ph-noe.ac.at Open Online Journal for Research and Education Iss 3. Available at: http://journal.ph-noe.ac.at/index.php/resource/article/view/184/188
Mewald, C. (2015) Wonder: From novel to play. A project report. R&E-SOURCE journal.ph-noe.ac.at Open Online Journal for Research and Education Special Issue #2. Available at: http://journal.ph-noe.ac.at/index.php/resource/article/view/215/218
Mewald, C. (2015) The impact of standardised testing on classroom teaching and testing in lower secondary foreign language education in Austria: a mixed method study. In: Dawadi, S., Mader, J. & Urkun, Z.(eds.) Language testing: Current trends and future needs. TEASIG Conference Proceedings, Granada 2014, IATEFL. Pp. 37-41.
Mewald, C. (2014) Practice what you preach – test what you teach. Testing English as a foreign language in heterogeneous groups. R&E-Source. Open Online Journal for Research and Education. PH NOE: Baden. Iss 1. Pp. 24-35 Available at: http://journal.ph-noe.ac.at/index.php/resource/article/view/14/13
Mewald, C. (2014) Teaching as a team – more than just team teaching. R&E-Source. Open Online Journal for Research and Education. PH NOE: Baden. Iss 2. Pp. 6-20. Available at: http://journal.ph-noe.ac.at/index.php/resource/article/view/66
Mewald, C. (2014) Competency based foreign language education. In: BIFIE (Hrsg.) Bildungsstandards Englisch 8. Unterrichtsvideos und Begleitmaterialien. BIFIE: Salzburg.
Mewald, C. (2014) Planning competency based foreign language lessons. In: BIFIE (Hrsg.) Bildungsstandards Englisch 8. Unterrichtsvideos und Begleitmaterialien. BIFIE: Salzburg
Mewald, C. (2014) Word power. In: BIFIE (Hrsg.) Bildungsstandards Englisch 8. Unterrichtsvideos und Begleitmaterialien. BIFIE: Salzburg.
Mewald, C. (2014) Collaborative teaching. In: BIFIE (Hrsg.) Bildungsstandards Englisch 8. Unterrichtsvideos und Begleitmaterialien. BIFIE: Salzburg.
Mewald, C. (2014) Standards and differentiation – an impossible match? In: BIFIE (Hrsg.) Bildungsstandards Englisch 8. Unterrichtsvideos und Begleitmaterialien. BIFIE: Salzburg.
Mewald, C. (2014) Assessment. In: BIFIE (Hrsg.) Bildungsstandards Englisch 8. Unterrichtsvideos und Begleitmaterialien. BIFIE: Salzburg.
Mewald, C. (2014). Über die Wichtigkeit sprachlicher Schwerpunkte in der Primarstufenpädagogik. In: Erziehung und Unterricht. Englisch in der Grundschule: Fremdspracheninitiativen und Modellprojekte. Wien: ÖBV. Ausg.9+10, pp. 772-783.
Mewald C., Gassner, O., Brock, R., Lackenbauer  F., Siller K. (2013) Testing Speaking for the E8 Standards. Technical Report. Salzburg:  BIFIE Salzburg (Hrsg.). Verfügbar unter: www.bifie.at/node/2286
Mewald C. (2011) Wie wird die Sprechkompetenz in der Standardüberprüfung getestet? In: BIFIE & ÖSZ (Hrsg.) Praxishandbuch Bildungsstandards für Fremdsprachen (Englisch), 8.Schulstufe. Graz: Leykam. Pp. 83-87. Verfügbar unter: www.bifie.at/node/1355
Gassner, O., Mewald C., Brock, R., Lackenbauer  F., Siller K. (2011) Testing Writing for the E8 Standards. Technical Report. Salzburg:  BIFIE Salzburg (Hrsg.). Verfügbar unter: www.bifie.at/node/149
Mewald  C.  & Kainig-Huber M. (2013) Genial! Geschichte 2 - Aktiv: Antike. Wien: BLV
Mewald  C.  & Kainig-Huber M. (2013) Genial! Geschichte 2 - Aktiv: Frühe Hochkulturen. Wien: BLV
Mewald  C.  & Kainig-Huber M. (2013) Genial! Geschichte 2 - Aktiv: Mittelalter. Wien: BLV
Mewald  C.  & Kainig-Huber M. (2013) Genial! Geschichte 2 - Aktiv: Urgeschichte. Wien: BLV
Mewald  C. (2013) Genial! Geschichte 2 – Bilingual: Prehistory. Wien: BLV
Mewald  C. (2013) Genial! Geschichte 2 – Integrativ: Urgeschichte. Wien: BLV
Mewald, C.; Schwarz , I.; Windholz, B. (2009) Kopiervorlagen zum einfachen Differenzieren für die 2.Klasse. Linz: Veritas.
Gassner, O.; Mewald, C.; Sigott, G. (2008) Testing Writing Specifications for the E8-Standards Writing Tests.  Universität Klagenfurt: LTC.
Mewald, C. (2007) A comparison of oral foreign language performance of learners of CLIL and in mainstream classes at lower secondary level in Lower Austria. In Dalton-Puffer Ch. & Smit U. (eds) Empirical Perspectives on CLIL Classroom Discourse. Frankfurt: Peter Lang.
Mewald, C. (2007) Input und Output im Schulversuch Englisch als Arbeitssprache in NÖ. - in: Pädagogik für Niederösterreich. Pp. 170 - 177.
Mewald, C. (2007) There is nothing so practical as a good theory - John Elliott und Karl Klement im stillen Dialog. - in: Muster und Musterwechsel in der Lehrer- und Lehrerinnenbildung. Pp. 19 - 34.
Sigott, G.; Gassner, O.; Mewald, C.; Siller, K. (2007) Entwicklung der Tests für die rezeptiven Fertigkeiten: Überblick. Universität Klagenfurt: LTC.
Buchholz, B.; Mewald, C.; Schneidhofer, M. (2007) Fremdsprachenunterricht an Volksschulen mit Schulversuch "Sprachintensivierung Englisch". Verfügbar unter: www.ph-online.ac.at/ph-noe/voe_main2.getVollText?pDocumentNr=3078&pCurrPk=256
Mewald, C.; Gassner, O.; Sigott, G. (2007) Technical Report: Testing Listening.  Universität Klagenfurt: LTC.
Gassner, O.; Mewald, C.; Sigott, G. (2007) Technical Report Testing Reading. Universität Klagenfurt: LTC.
Mewald, C. (2005) Die Beobachtung als Methode der Datensammlung in der qualitativen Bildungsforschung. In: Radits, F., Braunsteiner, M.-L., Klement, K. & (Hrsg.) Badener VorDrucke. Schriftenreihe zur Bildungsforschung. Band 3. Baden: Kompetenzzentrum für Forschung und Entwicklung. Pp. 74-87.
Mewald, C. (2005) Das Gruppeninterview als Methode der Datensammlung in der qualitativen Bildungsforschung. In: Radits, F., Braunsteiner, M.-L., Klement, K. & (Hrsg.) Badener VorDrucke. Schriftenreihe zur Bildungsforschung. Band 3. Baden: Kompetenzzentrum für Forschung und Entwicklung. Pp. 137-149.
Mewald, C. & Spenger, J. (2005) Die Auswirkungen von EAA auf die allgemeine Sprachkompetenz in Englisch. Erste Bilanz einer Studie. In  Kowarsch, A. & Pollheimer, K.M. (Hrsg.) Professionalisierung in pädagogischen Berufen. Purkersdorf: Verlag Brüder Hollinek.
Gassner O., Horak A., Mewald, C., Moser W., Schober M., Stefan F.,Valsky C., (2005) Bildungsstandards in Österreich. Fremdsprachen. Englisch 8. Schulstufe. Graz: ÖSZ.
Mewald, C. (2004) Does language education play a role in sustainability education? In: F. Radits F., Braunsteiner, M.-L. & K. Klement (Hrsg.) Badener VorDrucke. Schriftenreihe zur Bildungsforschung. Band 2. Baden: Kompetenzzentrum für Forschung und Entwicklung.
Mewald C. (2004) Paradise lost and found: a case study of content based foreign language education in Lower Austria. University of East Anglia. Unpublished PHD Thesis.
Mewald, C. (2004) Englisch als Arbeitssprache auf der Sekundarstufe 1: Eine Analyse von Input und Output. - in: Moderne Sprachen 48/2, pp. 85 - 108.
Mewald, C.; Prenner, M.; Spenger, J. (2004) ENGLISCH ALS ARBEITSSPRACHE (EAA) AUF DER SEKUNDARSTUFE 1 Eine qualitative Fallstudie & eine qualitativ – quantitative Vergleichsstudie. Verfügbar unter: www.ph-online.ac.at/ph-noe/voe_main2.getVollText?pDocumentNr=46415&pCurrPk=2697
Mewald, C. (2003) 35 years of teaching English as a foreign language. PÄDAK News. Ausgabe 4. Eisenstadt: Stiftung Pädagogische Akademie Burgenland.
Mewald, C., Prenner, M. & J. Spenger (2003) Englisch als Arbeitssprache. In: Braunsteiner, M.-L., Klement, K. & F. Radits (Hrsg.) Badener VorDrucke. Schriftenreihe zur Bildungsforschung. Eröffnungsband. Forschungsfelder. Baden: Kompetenzzentrum für Forschung und Entwicklung.
Mewald, C. (2003) Qualitative Sozialforschung im Bildungswesen. In: Braunsteiner, M.-L., Klement, K. & F. Radits (Hrsg.) Badener VorDrucke. Schriftenreihe zur Bildungsforschung. Eröffnungsband. Forschungsfelder. Baden: Kompetenzzentrum für Forschung und Entwicklung.
Mewald, C. (2001) AKTIV. Urgeschichte. Linz: Veritas.
Mewald, C. (2001) AKTIV. Hochkulturen. Linz: Veritas.
Mewald, C. (2001) AKTIV. Mittelalter. Linz: Veritas.
Mewald, C. (2001) BILINGUAL. Prehistory. Linz: Veritas.
Mewald, C. (2001) INTEGRATIV. Urgeschichte. Linz: Veritas.
Mewald, C. (2001) Der Einsatz von Portfolios bei der Leistungsbeurteilung in der LehrerInnenausbildung als Mittel zur besseren Verknüpfung von Theorie und Praxis. In: Matzer (Ed.)  ZSE Report Nummer 57. Das Europäische Sprachen-Portfolio und andere Umsetzungsformen des Portfolio-Konzepts. Graz: bm:bwk.
Mewald, C. (2000) What should a first aid kit for new foreign language teachers contain? The perceived needs of practising foreign language teachers. In: Faber et al. (Eds.) Effective Foreign Language Teaching. Focus on the Teacher. Peter Lang.
Mewald, C. (2000) Language Across the Curriculum – approaches to fostering foreign language acquisition across the curriculum. In: Francis Mudge. Masters Level Award 73 Reader Two. Norwich: University of East Anglia - School of Education and Professional Development.
Lemberger, M.,  Kuttner, B., Mewald, C. & Suchy G. (1999) Bilder, Töne und Geschichten. Baden: Gerhard Suchy Verlag.
Mewald, C. (1999) Training Teachers of Young Foreign Language Learners – there is never any one right way to teach. In: Faber et al. (Eds.) English Teacher Education in Europe. New trends and developments. Peter Lang.
Mewald, C. (1999) Work in Progress: The Elaboration of our Video Guide. Stirling: Scottish CILT.
Low, L. & Mewald, C. (1999) Views from the Classroom: Insights from Qualitative Research. Stirling: Scottish CILT.
Mewald, C. (1999) Teaching Styles and Learning Styles in Teacher Education – Reflections and Analysis. Univesity of East Anglia. Unpublished MA Dissertation.
Mewald, C. (1998) In Freiheit lernen. Wiener LehrerInnen, II/82, S 12-13.
Mewald, C. (1998) In Freiheit lernen. Teil 2. Wiener LehrerInnen, III/83, pp 12-13.
Mewald, C. (1998) Teaching about the Shoah in Lower Austria. Stadtschulrat für Wien: Europa Büro.

Projekte und Aktivitäten an der PH NÖ

Erasmus+ Projekt PALM (Promoting Authentic Language Acquisition in Multilingual Contexts)

www.palm-edu.eu

Mitgliedschaft in Arbeitskreisen und Organisationen

WALS

EALTA

IATEFL

ILA

ÖGSD

ÖFEB